mandag den 16. maj 2011

Tanker en mandag.....

Teknologier er kun redskaber
Dette kursusforløb er ifølge vort opdrag et "Forsøg med tilrettelæggelse af uddannelsesforløb, der stimulerer nye uddannelseskompetencer, hvor det er vigtigere at kunne tillære sig nye værktøjer hurtigt end at lære at beherske specifikke værktøjer i uddannelsen" - lad os dog lige glemme det lille ord "hurtigt" i første omgang :D
Det er her, forløbets store udfordring ligger!

Vi er i uddannelsessektoren vant til, at de programmer, vi bruger er relativt stabile: Blackboard til undervisning (stort set samme version siden 2001!), LotusNotes som postprogram (det er 14 år siden LotusNotes afløste Pegasus!) og så Officepakken, der afløste WordPerfect i 2001, var det vist.
Det er et problem!

Om at lære at fiske
Vi kender alle det kinesiske ordsprog "Give a man a fish and you feed him for a day; teach a man to fish and you feed him for a lifetime". Googler man ordsproget, får man 373.000 hits, så det skal jo nok være rigtigt. :P

Hvor banalt det end lyder, så er det jo det, der er formålet med dette kursusforløb: ,,,, at lære deltagerne at fiske! Problemet her er, at vi alle hellere vil sætte os til bords med en tilberedt fiskeret end lære vadeteknik, at læse fiskevandet, kasteteknik, fluebinderi, og hvad ved jeg.

Vi har lige fået Windows 7, Microsoft Office 2007, Outlook, og vi står overfor at skulle lære en ny version af Blackboard. Har ændringerne dog ingen ende? Skal mine vaner konstant ændres - næsten inden jeg har fået dem indarbejdet? Svaret her er nok et rungende "JA", så det vi skal lære er måske at sige "Det er kun en overgang", som ålen sagde, da den blev flået ;)

Det betyder selvfølgelig ikke, at jo mere frustration, jo bedre undervisning!! Netop frustrations-reduktion må være Helens og min fornemste opgave - uden at vi dog fristes til at gå i køkkenet og tilberede fisken efter bedste Noma opskrifter!! :D

Helen kokkererede en fiskeret i sidste uge: en tastevejledning, og hun var ikke stolt af det, men fandt det nødvendigt for at sænke frustrations niveauet. Så vidt så godt, men det holder ikke i længden. Intet var så let som at fylde materialet med "tastevejledninger", det ville bare ikke holde i længden, for om et par måneder passer tastevejledningen ikke længere, fordi der er kommet en ny version af teknologien! Kun fiskestangen er en mulighed!!

Om at navigere i kaos
Vi ved jo alle, at læring drejer sig om at finde mening, så det simple spørgsmål er jo: hvordan kan vi bedst hjælpe vore kursusdeltagere med at finde mening? Et spørgsmål vi stillede os i den forbindelse er: "Er vort materiale kaos-genererende eller er det kaos-reducerende?"

Såvidt vi kan vurdere, genererer vi lige nu kaos, så der må ændringer til i materialet. Ikke ved hjælp af flere kortsigtede tastevejledninger, men ved at ændre strukturen i opgaverne en smule.

Vor bekymring i den forbindelse er dog at miste valgfriheden og gøre kursusforløbet lineært og ens for alle.....?

Vi overvejer lige nu at.....
Det vi tænker over lige nu, er, om vi i materialeopbygningen er kommet til at lokke vore kursusdeltagere på glatis. Især overvejer vi at opdele blog opgaverne på en anden måde, så de Widgets, vi foreslår ikke står i blogopgave 3, men kun optæder i de teknologier, hvorfra de forskellige Widgets kommer (eksempelvis delicious).

Desuden skulle vi måske understrege tydeligere, at der skal arbejdes med teknolgierne, før man begynder at lægge Widgets ind i bloggen. Det giver jo ikke megen mening at lægge en delicious sky ind i bloggen, før der er indhold (links) i delicious.

Diskussions forum
Desuden er vort diskussions forum ikke godt nok indrettet. Vi er forkælede i Blackboard, hvor vi har flere forums og ikke kun tråde. Opdelingen i opgavenumre er ikke den bedste, kan vi se nu, vi burde nok have samlet opgaverne i teknologier i stedet for numre, og vi tror også, at et bette papir om aftaler om brug af diskussionforummet vil gøre overblikket bedre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar