torsdag den 26. maj 2011

Slideshow i Flickr, plantefarvning

På et tidspunkt spurgte Elsebeth mig om man ikke kunne lave et fotoalbum på nettet. Det har jeg arbejdet lidt med i dette indlæg:
Elsebeth skriver om plantefarvning, derfor søgte jeg på tagget "Plant Dyeing" i Flickr, jeg ville lave et "slideshow" af de fotos, som ligger i Flickr tagget med emnet. Man kan både lave et slideshow af de billeder, man selv har liggende i Flickr - og et slideshow af andre flickrbrugeres fotos - tagget med et bestemt emneord. Her er hvad jeg fandt frem til:



Da jeg så, at de fotos også var tagget med "naturaldyeing" forsøgte jeg mig med søgning på tagget: "natural dyeing" - og fik et lidt mindre præcist udkomme, men alligevel interessant i forhold til emnet:




Når man søger blandt andre flickrbrugeres fotos - er det en god ide, kun at søge i de fotos, som er tildelt en Creative Commons licens(ellers overtrædes ophavsretten), helst den mest "frie":
 Attribution Attribution License.
Hvordan: Man kan søge i de fotos, der er lagt ind med licensen fra Flickrs side ved at scrolle helt ned i bunden (af siden) og klikke på linket: Creative Commons. Se desuden hvad der står om Creative Commons i wikien med undervisningsmateriale.

Er det ikke et godt eksempel på, hvorfor det er spændende og interessant at dele (som Lis skriver om i sit indlæg) - samt et eksempel på, at det er vigtigt, at vi selv lægger Creative Commons licenser på f.eks. egne fotos i flickr?

2 kommentarer:

  1. Hej Helen

    Det er smart - måske skal jeg prøve noget lignende i forhold til bålmad (de forskellige sekvenser i tilberedningen)...

    SvarSlet
  2. Hej Ida

    Ja - det kunne være en god ide :-)

    SvarSlet