torsdag den 5. maj 2011

Så er starten gået.....

Stik imod princippet i undervisningsforløbet var vi samlet i en time i går som opstart på kurset. Helen og jeg havde valgt ikke at gennemgå forløbet, materialerne og arbejdsformen, så der stod vi og måtte ikke alt det, vi plejer. Uhadada, hvor det føltes væmmeligt!! Og nøj, hvor var det en øjenåbner at se, hvad vore deltagere gjorde - det var ikke sår'n lige det, vi havde forventet. :D

Der er vist nogle forforståelser, vi skal have revideret ift. fjernundervisning! I vores naivitet troede vi, at deltagere starter med at læse i øverste venstre hjørne og arbejde sig systematisk ned til nederste højre hjørne. Hm. Burde vi egentlig ikke have vidst, at sådan er det ikke? Det er mange år siden, vi læste en undersøgelse af, hvor mange procent af de læsere, der starter i øverste venstre hjørne på en artikel i Weendavisen, der er tilbage, når de sidste 10 linier i artiklen nås. Så vidt jeg husker er det under 5%. Der er jo ingen tvivl om, at vort materiale er skrevet efter fisk-modellen og ikke nyhedstrekanten, om ikke født, så da opdraget i underviserverdenen, så er det jo måden, vi skriver tekster på. Skal vi ændre på det, når vi arbejder med netbaserede materialer?

Her er stof til en længere debat og mange overvejelser, men umiddelbart havde Lene meget ret i sin bemærkning om, at "Velkomsten" er for omstændelig og formentlig vender lidt på hovedet: man skal så grusomt meget igennem før man kommer til overblikket. Dét må vi gøre noget ved!!
Lige nu tænker vi på en lille introduktionsvideo, hvor vi på nettet kan få lov at gøre det, vi netop afstod fra at gøre i går, da vi smed alle ud på det dybe vand. Mon det vil virke eller er der bedre ideer?

En anden ting: jeg tror, vi måske(?) burde minimere antallet af tråde til opgaver. Der er flere måder at gøre det på, måske er det bare opgave 1 til 5 (Blogs), der er lidt uoverskueligt?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar