tirsdag den 31. maj 2011

Om at søge & finde samt push & pull

Når vi Googler noget, anvender vi "søgeord" (keyword), dvs. skriver ord ind i Googles søgefelt, hvorefter Google finder tekster/materialer frem til os der indeholder vore søgeord. Når man klikker på "Cached" i stedet for selve linket i en Google søgning vil søgeordene være fremhævet. Google er lidt hemmelighedfulde omkring hvordan materialerne, de viser er prioriteret. Hvis du vil vide mere om, hvordan Google ranker de sider, der vises er der en god forklaring her.

"Tags" derimod er emneord (subject). Dvs. anvender vi tags, får vi vist tekster/materialer, der omhandler bestemte emner. Det interessante ved tags er imidlertid, at man via tags får adgang til interessefællesskaber. Dvs. andre menneskers materialer (internetlinks, Flickr billeder osv). Tags giver adgang til mennesker og ikke blot materialer! Det kan der komme interessante søgninger ud af.
Tag f.eks. Mette Solkærs delicious sky, vælg tagget "folkemusik" og bemærk, at der er tal ud for hvert link. "Tønder Festival" f.eks.. Her står tallet 7 og holder vi musen hen over 7-tallet dukker ordet "People" op. Det betyder, at der foruden Mette er 6 andre, der har tagget samme side.
Klikker vi nu på 7-tallet får vi en oversigt over disse 7 mennesker (Mette inklusive) og kan se, hvilke "tags" de i øvrigt har tildelt siden. Ud fra disse tags kan man ofte få en fornemmelse af, hvilken vinkel, de øvrige nærmer sig siden fra.
Vi har nu to valg:
- enten kan vi følge et af taggene (f.eks. "folkfestival") eller
- vi kan se, hvad en af de personer, der har tagget Tønder Festivalen, har i sin tagsamling.

Vi kommer på denne måde fra menneske til menneske via anbefalinger, hvilket er noget ganske andet end Googles ranking af indsamlede data!

Man kunne sige, at den store forskel på Google's keyword søgning og subject søgning vis tags er forskellen mellem push og pull. Mens Google pusher deres resultater ud til os, pull'er vi menneskers anbefalinger ind i vor søgning via tags.....

Dette ikke for at fremhæve den ene metode frem for den anden, men blot for at bemærke, at søgeresultaterne er ofte meget forskellige.

delicious som redskab i undervisning
Det kunne være interessant at snakke med jer om, hvilke måder, vi kunne bruge delicious bogmærker og metoden med at gå fra bøgmærke til person i undervisningssammenhæng. Hvad har I af tanker om det?
Kan det bruges? Hvorfor? Hvis det kan, hvad er det, vi skal lære dem? Hvordan kan vi lære de studerende det? osv....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar